Jak nakrmit dobrého vlka

Jednou vyprávěl starý indián svému vnukovi o velké bitvě, která probíhá v nitru každého člověka. Řekl mu: „Chlapče, ta bitva v každém z nás je bitvou mezi dvěma vlky. Jeden je zlý. Je to vztek, žárlivost, závist, smutek, sobectví, namyšlenost, hrubost, nenávist, sebestřednost a falešnost. Ten druhý je dobrý. Je to láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, naděje, empatie, štědrost, věrnost, soucit, důvěra a víra.“ Vnuk o tom chvíli přemýšlel a potom se zeptal: „A který vlk vyhraje?“ Starý indián odpověděl: „Ten, kterého pravidelně dennodenně krmíš...“

Každé rozhodnutí má význam

Podle učebnic psychologie to, jak se zachováme v současnosti, má vliv na to, jak se v podobné situaci zachováme příště. Jinak řečeno když jednou při písemce odolám nutkání podvádět, příště bude o trošku snazší si říct „ne, to zvládnu sám“. Naopak když budu podvádět, příště mi bude hlásek našeptávat „vždyť on se svět nezboří, dělá to každej“. Jako kdybychom v tu chvíli hodili kus masa jednomu z těch dvou vlků.

I malý krůček se počítá, když tě posune správným směrem

Je něco, co ti na sobě vadí? Chceš se v něčem chovat jinak? Štve tě, co děláš nebo naopak neděláš? K velkým změnám často vedou malé kroky a vytrvalost. Když chceš uběhnout maraton, je blbost začít denně běhat 10 km a myslet si, že u toho vydržím. Nejspíš se párkrát vyhecuju a pak to vzdám. Lepší je začít pomalu a vydržet. Když si nejdřív řeknu, že půjdu běhat dvakrát týdně a uběhnu jeden kiláček, zvládnu to spíš. A pak to časem zvýším na dva kiláčky, pozdějc tři…hezky postupně.

Jak vydržet

Už jsme zmínili, že je důležitý to ze začátku nepřepálit a být vytrvalí. Taky je fajn mít nějakou motivaci. Každý z nás je jiný a tak motivace jednoho nemusí druhému vůbec sedět. Tady máme pár nápadů, co by ti mohlo pomoct. Něco ti bude sedět víc, něco míň.

  • Hecovat se s kamarádem – pokud si dáme s někým společnou výzvu, můžeme se navzájem povzbuzovat a jasně, že s tím neskončím, když on to ještě zvládá! Třeba při učení se na kytaru si můžeme navzájem ukázat, co jsme se už naučili.
  • Dělat danou aktivitu s kamarádem – pokud třeba chci začít chodit běhat, můžu jít běhat s někým a hned to bude zábavnější!
  • Zaznamenávat svůj postup – je super vidět pokrok. Můžeš si udělat old-school papírovej kalendář na zeď, kde si každej den výzvu odškrtneš, nebo můžeš využít nějakou fajn apku.
  • Vybrat si odměnu – třeba že když vydržím měsíc chodit běhat, koupím si nový běžecký boty (nebo si domluvit odměnu s rodiči).
  • Vybrat si trest – když za dva měsíce neuběhnu 3 km, skočím do Labe a kamarád mě natočí

Apka na zaznamenávání zvyků - Zvyky  stáhnout

Jedna z mála aplikací v češtině. Dovolí ti vytvořit si vlastní zvyky, nastavit jak často je chceš plnit, každý den si je tam můžeš odškrtnout a pak vidět pokrok.

 

Ať se ti daří krmit toho správného vlka Wink

Tví teréňáci Smile

 

Online pracovníci

X

Přihlášení

Zapoměli jste heslo?
zašleme vám nové na vaši
emailovou adresu