Jsem obézní?

Jak se pozná, že je někdo obézní? Škodí to zdraví? Je potřeba bejt hubenej, aby byl člověk zdravej?

Co je to obezita?

Obezita (nebo taky otylost či tloušťka) vzniká ve chvíli, kdy člověk přijímá víc energie, než kolik spotřebuje. Přebytečná energie, kterou tělo nestihne spotřebovat, se v těle ukládá jako tuk – tělo šetří na horší časy. Když je někdo obézní, znamená to, že má v těle přebytek tuku a víc váží.

Proč jsou lidé obézní?

Důvodů samozřejmě může být víc. Na vzniku obezity se podílí životní styl, genetika, poruchy metabolismu (neboli poruchy příjmu a zpracování živin), působení některých léků, málo pohybu… Těch věcí je víc, ale obecně největší roli hraje právě životní styl, genetika a pohyb. Dnešní doba je snazší, než tomu bylo dřív. Jídlo je snadno dostupné a kdo nechce, hýbat se skoro nemusí. Stačí často chodit do mekáče, odpoledne sedět doma u počítače a obezita je na cestě.

Někdo si možná řekne: „Vždyť toho jím docela málo.“ Ale nejde jen o to kolik, ale taky co jíš. Třeba taková snickerska obsahuje tolik energie, jako menší oběd. A pokud k tomu přidáš večer u filmu trochu chipsů a flašku coly, místo abys šel ven s kámošema, bude mít tělo hodně materiálu pro tvorbu tuku.

Tím nechceme říct, že jeden večer s colou a chipsama tě zabije, ale pokud to tak bude skoro každej den, nejspíš pak budeš mít problémy.

Jsem obézní?

Obezita je poznat docela na první pohled. Ale každej to vidí jinak, takže ti poradíme, jak to určit přesnějc. Nejjednodušší jsou dva způsoby – výpočet BMI a změřit si obvod pasu.

BMI - online kalkulačka

BMI (neboli Body Mass Index) je jednoduše řečeno číslo, který ti orientačně řekne, jak jsi na tom s tělesnou váhou. Počítá se jako BMI = tvoje váha / (tvoje výška * tvoje výška). Ale neboj, nemusíš to počítat z hlavy. Tady najdeš jednoduchou kalkulačku, která to spočítá za tebe.

Co to číslo znamená? Podívej se na následující přehled a zjistíš, jak jsi na tom:

  • 18,5–24,9 je normální tělesná hmotnost
  • 25,0–29,9 je nadváha
  • 30,0–34,9 je obezita 1. stupně
  • 35,0–39,9 je obezita 2. stupně
  • více než 40,0 je obezita 3. stupně

Důležité je nejen množství tuku v těle, ale taky jeho rozložení. Proto ze zdravotního hlediska je víc nebezpečná obezita typu „jablko“ než „hruška“ s uložením tuku především na bocích a zadečku.

Obvod pasu

Druhým způsobem jak jednoduše zjistit, jestli nejseš obézní, je prostě si změřit obvod pasu. Pro kluky platí, že pokud máš v pase víc než 94 cm, začíná to být ohrožující, a pokud máš víc jak 102 cm, jsi obézní. Pro ženy platí trochu jiná čísla. Zvýšené zdravotní riziko spojené s váhou začíná na 80 cm v pase, obezita pak při víc než 88 cm.

Co mám dělat, když jsem obézní?

Jedna věc je, jak člověk vypadá, druhá věc je zdraví. Nechceme nikomu mluvit do toho, co se mu líbí. Teď mluvíme o zdraví. S obezitou souvisí řada nemocí – cukrovka, vysoký krevní tlak, ateroskleróza, nádory, bolesti zad, u žen dokonce neplodnost. Obezitu také doprovází deprese a celkově obezita člověku zkracuje života. Zkrátka pokud ti záleží na tvým zdraví, je lepší změnit životní styl.

Pokud trpíš obezitou, bude nejlepší se poradit s lékařem. Pokud máš nadváhu, dá se to zvládnout i bez lékaře, ale ten vždycky umí poradit. Tak či tak, ze všeho nejdůležitější je změna životního stylu! Bez toho to nejde. Můžeš začít víc přemýšlet nad tím, co jíš, a začít s nějakým pohybem. Změny nebudou ze dne na den a nemusíš si ze začátku naložit moc. Hlavní je u té změny vydržet! Můžeš mít pár kilo navíc a být zdravý, když se budeš hýbat.

 

Rozhovor s odborníkem

Tví teréňáci Smile

X

Přihlášení

Zapoměli jste heslo?
zašleme vám nové na vaši
emailovou adresu